Poradnia rozpoczęła swoją działalność jako Poradnia Wychowawczo-Zawodowa nr 3
1 października 1975 roku.
Pierwszym dyrektorem poradni zostaje wówczas mgr Barbara Figiel .
Placówka zatrudnia sześciu pracowników pedagogicznych. W rejonie działania znajdują się 34 placówki oświatowe. Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w wieku przedszkolnym , szkolnym i młodzieży szkolnej. Ówczesny model poradni ma charakter diagnostyczno-konsultacyjny.
We wrześniu 1983 roku stanowisko dyrektora obejmuje mgr Eugeniusz Sroka, który funkcję tę sprawuje do roku 1991.
W grudniu 1991 roku stanowisko dyrektora obejmuje mgr Ewa Bochler -Kuchlewska, pełni funkcję do sierpnia 1992roku.
We wrześniu 1992 roku dyrektorem zostaje mgr Teresa Czapla-Sikorska.
W tymże roku placówka, decyzją Kuratora Oświaty w Szczecinie, zmienia nazwę na Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną Nr3. Zostaje poszerzony zakres udzielanej pomocy o gabinet terapeutyczny. W grudniu 1993 roku poradnia staje się jednostką samobilansującą i do działalności dołączona zostaje opieka nad rodziną zastępczą.
W 2002 roku na mocy rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z 11 grudnia 2002 roku poradnia obejmuje swoją opieką również małe dzieci od urodzenia.
Na przełomie lat 1975-2004 obserwuje się wzrost liczby etatów pedagogicznych, ściśle związanych ze zwiększającą się liczbą klientów korzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej poradni.
Powoli zmienia się jej charakter na model konsultacyjno-terapeutyczny, przy jednoczesnym zapotrzebowaniu na postępowanie diagnostyczne i oparte na nim orzecznictwo kwalifikacyjne oraz szeroko pojęte doradztwo indywidualne.
Rejon Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr3 obejmuje 55 placówek oświatowych.
Poradnia jako placówka publiczna udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom po mocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży. Poradnia wychodzi naprzeciw potrzebom środowiska.
Do osiągnięć poradni należy: wykwalifikowana kadra pedagogiczna, szeroki zakres udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym logopedycznej, ogromne zapotrzebowanie środowiska na oferowaną specjalistyczną pomoc, którzy oceniają jej pracę jako bardzo pomocną i potrzebną