Zabawy dla rodziców i dzieci
„ W dzieciństwie niewiele zależy od nas, wiele zaś od tych, którzy z nami są”
prof. Bronisław Rocławski
Rodzicu, masz wolny czas, wykorzystaj go na wspólną zabawę ze swoim dzieckiem
Bardzo ważne jest, by:
Propozycje zaprezentowanych zabaw przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym; 5,6 letnich, a także w młodszym wieku szkolnym. Mogą uczestniczyć w nich rodzice wraz ze swoimi dziećmi. Proponowane gry i zabawy rozwijają słownictwo dziecka, zdolność wypowiadania się, koncentrację uwagi, pamięć, kreatywność, dostarczają uczestnikom radości ze wspólnego bycia razem.
1.Wspólne budowanie zdań (każdy z uczestników zabawy podaje jedno słowo np. kwiaty, potem buduje z nim zdanie); liczymy słowa w zdaniu, budujemy zdania określonej długości np. zbuduj zdanie o wiośnie składające się z 2,3, 4 wyrazów)
jabłko, gruszka, śliwka, cytryna, banan – owoce
komoda, stół, krzesło, fotel, szafa - meble
bluzka, spodnie, buty, sukienka - ubrania
igły ( igły do szycia, igły jeża, igły drzew iglastych )
zebra (zwierze, pasy na drodze)
K – Kamil kupił kredki i kartki.
W – Wojtek widzi Witka wyrywającego warzywa.
K – Krzyś kupił Kubie koparkę.
R - Romek rysuje rakietę.
B - Bolek buduje bramę.
Kotek pije.
Kotek pije mleko.
Biały kotek pije mleko w pokoju Zosi. Zagubiona córka szybko podbiegła do swojej mamy.
Córka podbiegła do mamy.
Córka podbiegła.
9. Łączymy dwa zdania spójnikami:
Gra polega na dobieraniu właściwego spójnika i łączeniu dwóch zdań w jedno. Wypowiadamy pierwszy człon zdania złożonego i proponowany spójnik np.
Spóźniłem się do szkoły, bo...
Chciałem namalować kwiaty ale...
Jest to gra, która może być znana pod nazwą „10 pytań”, polegająca na jak najszybszym ustaleniu, o czym myśli druga osoba. Pytania należy tak formułować, aby odpowiedzią na nie były wyłącznie słowa „tak” lub „nie”;
np. Umawiamy się, że wybieramy jakieś zwierzę….
- Czy jest to zwierzę domowe? (tak)
- Czy może mieszkać w domu? (nie)
- Czy jest ptakiem? (nie)
-Czy pomaga człowiekowi? (tak)
- Czy to jest koń? (tak)12. Układamy zagadki:
Gracz wybiera w myśli jakiś przedmiot znajdujący się w pobliżu i próbuje tak go przedstawić, nie wymieniając nazwy, aby pozostali odgadli o czym mówi: np.
Jest to mebel służący do siedzenia, ma podpórki pod ręce, może być miękki
i bujany. (fotel)
Jest to rzecz wykonana z papieru, przeznaczona do czytania, którą kupuje się
w księgarni. (książka).
Stopniowo w miarę nabywania przez dzieci doświadczeń, możemy odchodzić z tematem od przedmiotów bezpośrednio otaczających dziecko na rzecz dowolnie określonych obszarów np. Jest to pani szyjąca ubrania. (krawcowa)
Jest to drzewo, rośnie w sadzie, daje fioletowe lub żółto - zielone owoce. (śliwa)
i dziewczynkę,
- narysuj dziewczynce czerwoną kokardę na prawym warkoczu,
- chłopcu dorysuj na lewym kolanie spodni łatę,
- narysuj różowy kwiat w lewej ręce dziewczynki,
- narysuj biedronkę obok prawego buta chłopca,
- nad głowami dzieci narysuj przelatujący samolot,
- w prawym górnym rogu kartki narysuj słońce.
II wariant zabawy - możemy zaproponować inne tematy rysunku np. wiejskie podwórko,
w lesie, meblowanie własnego pokoju.
II wariant – można zastosować nazwy cyfr, liter ….
z innym miejscem, zadaniem jest odgadnięcie, kto się zamienił miejsce.
ZABAWY USPRAWNIAJĄCE MYŚLENIE DZIECKA
Dbając o prawidłowy rozwój myślenia dziecka istotne jest –
Przykłady zabaw:
1.Wymienianie z pamięci cech przedmiotów - jaki jest banan?, słoń, orzech?
- klocków według kształtu, kolorów, wielkości,
- obrazków według treści np. zwierzęta domowe, dzikie
- przedmioty służące do pracy, do nauki, do zabawy
- dorosły mówi: czerwona trawa, biały śnieg, ciepłe lody, grzeczne dzieci, słoń fruwa, róża pachnie - dziecko reaguje mówiąc „ prawda” lub„ fałsz”
- gdy zechcę malować to muszę ……...
- gdy zniszczę koledze zabawkę to muszę………
– czym różni się cukier od soli?
– w czym podobne są jabłka i gruszki?
Przykłady zagadek do wykorzystania w zabawie z dzieckiem, rodzeństwem
Karta zagadek:
Bardzo ładnie mruczy,
Pośród nocnej ciszy poluje na myszy. (kot)
Ruda albo czarna.
Niosę smaczne jaja,
lubię dziobać ziarna. (kura)
Do uszka jej nitkę wkłada. (igła)
na zimę odlatuje w dalekie strony. (bocian)
Futra mają grube, zimę przesypiają. (niedźwiedzie)
W ulach miód z niego wyrabiają. (pszczoły)
pływa sobie pośród fal.
Akrobacje robi śmieszne
i odpływa zwinnie w dal. (delfin)
drzwiach wiernie czeka,
biega wokół, ogonem merda
i wesoło szczeka. (pies)
Chore drzewa.
Ciągle dziuple robi, dlatego
nie śpiewa. (dzięcioł).
Dzień w dzień nosi na sobie frak. (pingwin)
zwierzątko to małe ma też
śmieszny ryjek. (jeż)
Spotkasz ją na łące, gdy skacze po trawie. (żaba)
w oparciu o literaturę propozycje zabaw dla dzieci i ich rodziców - opracowałała pedagog Janina Zdunowska
Doskonalenie zdolności samonauki w domu
Szanowni Państwo możemy dzisiaj stwierdzić, iż sytuacja, w której obecnie się znajdujemy jest szczególna i wymaga od nas wszystkich rozwinięcia stereotypów dotyczących nauki. Ministerstwo edukacji wychodząc naprzeciw zakazom wychodzenia i zgromadzeń związanych z epidemią wskazuje nowy kierunek kształcenia dzieci pozostających w domu. Nauka na odległość jest dziś koniecznością
i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Mając na uwadze ułatwienie realizacji tego zadania przygotowałam krótką informację, która pozwoli uporządkować niniejsze zagadnienie.
Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?
Nie zaskoczę nikogo twierdzeniem iż nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele z nich odkłada szkolne obowiązki na później, zwleka z odrabianiem lekcji, oraz z rezerwą siada do książek. Co możemy zrobić, aby nauka przestała być dla naszego dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego interesująca?
Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki. Możemy jednak wymienić kilka metod ułatwiających:
Doceniajmy nie tylko końcowy efekt pracy, ale również jak najmniejsze sukcesy dziecka, wysiłek wkładany w naukę oraz sam fakt przystąpienia do niej.
Jak zachęcić dziecko do nauki - poradnik dla rodzica.
Z własnego doświadczenia wiemy, iż można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się godzinami w podręcznik czy nawet żeby odrobiło lekcje, ale do samodzielnej nauki – to walka z wiatrakami. Uczeń będzie się chętnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność, gdy ta potrzeba zakotwiczy się na poziomie automotywacji.
Jak zatem zachęcić dziecko do nauki? 7 przykazań dla rodzica:
1.Kiedy dziecko się uczy to nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku.
2.Jeżeli jest więcej dzieci w domu to wszystkie zasiadają do nauki w jednakowym czasie. Wspólna nauka to także cisza. Podstawowym błędem rodziców jest dezorganizacja np., jedno z dzieci się bawi, gdy drugie się uczy.
3.Warto rozwijać nieszablonowe metody odrabiania np. prezentacja Power point z animacjami i obrazkami oprócz realizacji zadania to także poznanie nowych możliwości – takie działania przyniosą dziecku więcej korzyści i satysfakcji.
Polecam także do obejrzenia:
Jak urządzić miejsce do pracy https://www.youtube.com/watch?v=nt_3WYt-5dU
Przygotowanie miejsca do nauki https://www.youtube.com/watch?v=rdrZPtGdUSo
Jak się uczyć https://www.youtube.com/watch?v=_3lzcsj7-Vo
Organizacja pracy https://www.youtube.com/watch?v=o3sElWnvq0w
Motywacja https://jaksieuczyc.pl/jak-sie-zmotywowac-do-nauki/
Portal men zdalne lekcje https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje
opracowała pedagog Aleksandra Holona
Jest to okres, kiedy frustracje, napady złego humory, lęki będące owocem dziecięcej fantazji bądź nocne koszmary występują u dziecka równolegle z postępującym rozwojem niezależności, zwiększeniem się okresów pełnych pogody, zaufania i towarzyskości oraz szybkim wzrostem zdolności przekazywania własnych myśli i uczuć, a także stawiania pytań.
STYMULOWANIE ROZWOJU DZIEKA 3-4 - LETNIEGO
Opracowała psycholog Maria Wasiluk
Oczywiście, a nawet trzeba!
Dlaczego? Bo czytanie rozwija u naszego dziecka:
Czytanie dziecku na pewno:
Czy nie jest warto czytać?
Opracowała psycholog Maria Wasiluk
Gotowość dziecka do rozpoczęcia przedszkolnej edukacji zależy od:
Dziecko jest dojrzałe do przedszkola, gdy:
Nie należy dziecka posyłać do przedszkola, gdy w najbliższym otoczeniu zachodzą poważne zmiany, takie jak: narodziny, zmiana miejsca zamieszkania, śmierć, rozwód.
3-Iatki nie są gotowe do rozłąki z mamą; przeraża je hałas, tłum dzieci, nie potrafią bawić się wspólnie i dłużej koncentrować na jednym zajęciu.
4-latki zaczynają się już interesować rówieśnikami i mogą przebywać w grupie 3-4 godziny, jeśli dziecko czuje się tam źle, należy zrezygnować.
5-lat to najbardziej optymalny wiek do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej. Dziecko chętnie nawiązuje kontakty rówieśnicze, nie przeżywa tak dramatycznie rozłąki z domem. Jest otwarte i ciekawe świata, jest śmiałe.
Nie dla każdego dziecka pobyt w przedszkolu będzie dobry. Czasami może przynieść więcej strat niż zysków. Uczestniczenie w zajęciach przedszkolnych nie jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka.
CO ZROBIĆ, ABY DZIECKO POLUBIŁO PRZEDSZKOLE?
- zabierz dziecko kilka razy na wycieczkę do przedszkola, zanim zacznie tam chodzić; może inne znane dziecko idzie też do tego samego przedszkola - upewnij się; razem będzie im raźniej;
- postaraj się by maluch miał jak najwięcej okazji do spotykania osób nie należących do najbliższej rodziny;
- zrób wszystko, by rytm dnia dziecka był stały; regularny tryb życia jest bardzo ważny dla malucha;
- ucz dziecko samodzielności w samoobsłudze;
- zabierz dziecko na zakupy i razem wybierzcie to, co mu się przyda w przedszkolu;
- pierwszy dzień w przedszkolu zacznij od wcześniejszej pobudki, bo nie wiadomo ile będzie trwało Twoje rozstanie z dzieckiem;
- niech odprowadza na zajęcia rodzic spokojniejszy, bardziej opanowany, bo lęk rodzica przed rozstaniem udziela się dziecku;
- może przez kilka pierwszych dni dziecko pobyć z Tobą w grupie;
- niech zabiera ukochaną zabawkę;
- po powrocie z przedszkola poświęć dziecku więcej czasu.
Jeśli u Twojego dziecka pojawiły się lęki, bezsenność, moczenie nocne, bóle głowy, brzucha, wymioty, lub gdy zauważysz regres w rozwoju malucha; gdy Twoje dziecko ma trwające dłużej niż miesiąc problemy z zaadaptowaniem się w nowym miejscu, to może być znak, że maluch nie dorósł do przedszkolnej edukacji.
Opracowała psycholog Maria Wasiluk
MA na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki szkolnej. Im wcześniej rozpocznie się działania wspomagające, tym większe szanse na skuteczną rehabilitację dziecka.
Wczesne wspomaganie rozwoju otrzymuje dziecko:
*niewidome;
*słabowidzące;
*niesłyszące;
*słabosłyszące;
*z upośledzeniem umysłowym (w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym);
*z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;
*z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
*z niepełnosprawnością sprzężoną (występują łącznie co najmniej 2 niepełnosprawności wymienione wyżej).
Wczesne wspomaganie umożliwia dziecku:
- poprawę stanu zdrowia;
- wstrzymanie pogłębiania niepełnosprawności;
- kontakty z rówieśnikami;
- wykorzystanie własnego potencjału;
- rozwój psychiczny, fizyczny.
Wczesne wspomaganie rozwoju umożliwia rodzicom:
- wsparcie psychologiczne;
- opracowanie kompleksowego programu wsparcia rozwoju dziecka;
- uzyskanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności;
- przygotowanie do roli osoby wspomagającej rozwój dziecka;
- dostrzeganie mocnych stron swojego dziecka i stwarzanie mu, jak najlepszych warunków rozwoju.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu (subwencjonowane z budżetu państwa), w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. W Szczecinie takie zajęcia są prowadzone z dzieckiem i jego rodziną w następujących placówkach:
I. Publiczne, dla których organem prowadzącym jest Miasto Szczecin:
1 |
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci Słabo Słyszących |
SZCZECIN, ul. Grzymińska 6 |
2 |
Publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 25 w Zespole Szkół Specjalnych nr 9 |
SZCZECIN, ul. Letniskowa 1 |
3 |
Szkoła Podstawowa nr 45 z Oddziałami Integracyjnymi |
SZCZECIN, ul. Benesza 75 |
4 |
Szkoła Podstawowa nr 39 w Zespole Szkół nr 12 |
SZCZECIN, ul. Kablowa 14 |
5 |
Szkoła Podstawowa Nr 51 |
SZCZECIN, ul. Jodłowa 21 |
6 |
Szkoła Podstawowa Nr 56 |
SZCZECIN, ul. Malczewskiego 22 |
7 |
Publiczne Przedszkole Specjalne Nr 21 "Chatka Puchatka" |
SZCZECIN, ul. Malczewskiego 23 |
II. Niepubliczne, prowadzone przez inny organ (dotowane przez Miasto Szczecin):
1 |
Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna "Tęcza" |
|
2 |
Specjalny Dzienny Ośrodek Terapeutyczno – Edukacyjno – Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży |
SZCZECIN, ul. Tkacka 55 |
3 |
Integracyjne Przedszkole Zdrowia |
SZCZECIN, ul. Monte Cassino 23c oraz 16/2 |
4 |
Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno -Wychowawczy |
SZCZECIN, ul. Rostocka 125 |
5 |
"Tęczowa Kraina" Niepubliczne Przedszkole i Świetlica Kreatywnego Rozwoju Dziecka |
SZCZECIN, ul. Mickiewicza 49 |
6 |
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Tęczowa Przystań |
SZCZECIN, al. Bohaterów Warszawy 40 |
7 |
Specjalny Dzienny Ośrodek Terapeutyczno Edukacyjny dla Dzieci |
SZCZECIN, ul. Montwiłła 2 |
8 |
Niepubliczne Przedszkole "TAK" |
SZCZECIN, ul. Duńska 43 |
9 |
Niepubliczne Przedszkole "Bystrzaki" |
SZCZECIN, ul. Monte Cassino 18a/20 |
10 |
Niepubliczne Przedszkole Językowo-Matematyczne BUS |
SZCZECIN, ul. Szczecińska 2 |
11 |
Niepubliczna Poradnia Konsultacyjno-Szkoleniowa Terapii Mowy i Alternatywnej Komunikacji Językowej Piktogramy |
SZCZECIN, ul. Kuśnierska 10 |
12 |
Przedszkole Niepubliczne NUTKA |
SZCZECIN, ul. Jasna 103B |
13 |
Niepubliczny Integracyjny Punkt Przedszkolny Edusiak |
SZCZECIN, al. Wojska Polskiego 128 |
14 |
Przedszkole Niepubliczne Kraina Uśmiechu |
SZCZECIN, ul. Różowa 8/U1 |
15 |
Integracyjny Punkt Przedszkolny Iskierka |
SZCZECIN, ul. Bolesława Śmiałego 47/2 |
16 |
Niepubliczne Przedszkole Stumilowy Las |
SZCZECIN, ul. Kręta 5 |
17 |
Polsko-Angielskie Przedszkole Montessori Happy House |
SZCZECIN, ul. Mickiewicza 128 |
18 |
Przedszkole "Przyjaciele" |
SZCZECIN, ul. Ks. Warcisława 8A/1-2 |
19 |
Przedszkole Niepubliczne Literackie |
SZCZECIN, ul. Podhalańska 5/6 |
20 |
Przedszkole Niepubliczne Liwena |
SZCZECIN, al. Wojska Polskiego 85 |
21 |
Punkt Przedszkolny "Tęczowa Łąka" |
SZCZECIN, ul. Zaleskiego 31/1 |
22 |
Przedszkole Niepubliczne Artystyczno-Językowe Nasza Bajka |
SZCZECIN, al. Wojska Polskiego 211 |
23 |
Przedszkole Niepubliczne Promyk |
SZCZECIN, ul. Grodzka 34A |
24 |
Przedszkole Niepubliczne Akademia Uśmiechu |
SZCZECIN, ul. Kwiatowa 12 |
25 |
Przedszkole Niepubliczne Akademia Małego Europejczyka |
SZCZECIN, ul. Źródlana 37 |
26 |
Niepubliczne Integracyjne Przedszkole Marii Biernat |
SZCZECIN, ul. Wieniawskiego 7 |
27 |
Niepubliczny Punkt Przedszkolny Gryfik |
SZCZECIN, ul. Bośniacka 32 |
28 |
Niepubliczny Punkt Przedszkolny Niebieski Krokodyl |
Szczecin, al. Papieża Jana Pawła II 32/1 |
29 |
Niepubliczny Punkt Przedszkolny Dom Chichotka |
SZCZECIN, ul. Tarniny 1 |
Opracowała psycholog mgr Maria Wasiluk
Strona 3 z 3