Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna NR 3

A- A A+

Ważne informacje

Zabawy dla rodziców i dzieci

 Zabawy dla rodziców i dzieci

  „ W dzieciństwie niewiele zależy od nas, wiele zaś od tych, którzy z nami są”

                                                                                                   prof. Bronisław Rocławski

 Rodzicu, masz wolny czas, wykorzystaj go na wspólną zabawę ze swoim dzieckiem 

Bardzo ważne jest, by:

  • aktywnie i mądrze spędzać czas z dzieckiem, rozbudzać jego ciekawość otaczającym światem, 
  • pozwalać na samodzielne doświadczenia, być i wspierać, motywować, 
  • zapewniać o swojej miłości, jednocześnie dając swobodę działania i nabywania różnorodnych doświadczeń,
  • nie należy zapominać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.Znacznie więcej pożytku przyniesie nauka w trakcie aktywności zabawowej niż tłumaczenie, czy wielokrotne powtarzanie
    komunikatów słownych.

Propozycje zaprezentowanych zabaw przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym; 5,6 letnich, a także w młodszym wieku szkolnym. Mogą uczestniczyć w nich rodzice wraz ze swoimi dziećmi. Proponowane gry i zabawy rozwijają słownictwo dziecka, zdolność wypowiadania się, koncentrację uwagi, pamięć, kreatywność, dostarczają uczestnikom radości ze wspólnego bycia razem.   

1.Wspólne budowanie zdań (każdy z uczestników zabawy podaje jedno słowo np. kwiaty, potem buduje z nim zdanie);  liczymy słowa w zdaniu, budujemy zdania określonej długości np. zbuduj zdanie o wiośnie składające się z 2,3, 4 wyrazów)

  1. Nadawanie nazw nadrzędnych:

jabłko, gruszka, śliwka, cytryna, banan   – owoce 

komoda, stół, krzesło, fotel, szafa   - meble

bluzka, spodnie, buty, sukienka   - ubrania

  1. Wyszukujemy słowo, które nie pasuje do pozostałych: gra polega na tym, aby spośród kilku słów wybrać to, które nie pasuje ze względu na przynależność do innej grupy znaczeniowej
  2. łódka, kajak, statek, pociąg 
    jabłko, marchewka, gruszka, śliwka
              rysuje, pisze, gotuje, czyta
              ładny, brzydki, miś, czysty 
  3. Wymyślamy słowa - gra polega na wyszukiwaniu antonimów lub synonimów np.
    antonimy                                           synonimy
    słaby – mocny                             kartofel – ziemniak
    czysty – brudny                          domek – chata
    otwarty – zamknięty                   samochód – auto 
    gruby – chudy                            wiadro – kubeł 
    wysoki – niski                            wesoły – radosny 
    ciepły- zimny                             
  4. Wyszukujemy słowa, które brzmią tak samo, a oznaczają coś innego - zabawa polega na wyszukiwaniu jak największej liczby słów, które mają wiele znaczeń
    np.      zamek (do drzwi, pałac, suwak)
    klucz   (do drzwi, klucz ptaków, sposób rozwiązania)
    siatka ( do łowienia ryb, na zakupy, do ogrodzenia)

           igły ( igły do szycia, igły jeża, igły drzew iglastych )

           zebra (zwierze, pasy na drodze)

  1. Wyszukujemy słowa określające czynności:
    np. fryzjerka (obcina, czesze, myje, suszy, farbuje, modeluje, lakieruje)
    np. mama (gotuje, pierze, czyta, bawi się ze mną)
    np. mechanik (naprawia, odkręca, przykręca, lakieruje, czyści, maluje)
  1. Układamy zdanie, w którym każde słowo zaczyna się tą samą głoską:
    Wybieramy głoskę i rozpoczynamy zabawę np. 

K – Kamil kupił kredki i kartki.
W – Wojtek widzi Witka wyrywającego warzywa.
K – Krzyś kupił  Kubie  koparkę.
R - Romek rysuje rakietę.

B -  Bolek buduje bramę. 

  1. Rozwijamy lub skracamy zdanie np.

 Kotek pije. 

 Kotek pije mleko.

 Biały kotek pije mleko w pokoju Zosi. Zagubiona córka szybko podbiegła do swojej mamy.
Córka podbiegła do mamy.
Córka podbiegła.

9.  Łączymy dwa zdania spójnikami:
Gra polega na dobieraniu właściwego spójnika i łączeniu dwóch zdań w jedno. Wypowiadamy pierwszy człon zdania złożonego i proponowany spójnik np. 

Spóźniłem się do szkoły, bo...
Chciałem namalować kwiaty ale...

  1. Określamy czy wypowiedź jest prawdziwa, czy nie i podajemy poprawną odpowiedź. Wypowiadamy zdania poprawne pod względem logicznym na przemian z nielogicznymi. Prosimy dziecko, aby określiło czy to jest prawda, czy fałsz i podało poprawne pod względem logicznym zdanie:
  2. Pies siedzi na drzewie i miauczy.
    Zabrałem ze sobą parasol, bo jest ładna pogoda.
    Skręciłem nogę, więc zaraz po obiedzie pójdę na łyżwy.
    Jestem bardzo głodny, więc nie będę jadł obiadu. 
  3. Zadajemy pytania, aby rozwiązać zagadkę:

Jest to gra, która może być znana pod nazwą „10 pytań”, polegająca na jak najszybszym ustaleniu, o czym myśli druga osoba. Pytania należy tak formułować, aby odpowiedzią na nie były wyłącznie słowa „tak” lub „nie”;
np. Umawiamy się, że wybieramy jakieś zwierzę….
- Czy jest to zwierzę domowe? (tak)
- Czy może mieszkać w domu? (nie)
- Czy jest ptakiem? (nie)
-Czy pomaga człowiekowi? (tak)
- Czy to jest koń? (tak)12. Układamy zagadki:
Gracz wybiera w myśli jakiś przedmiot znajdujący się w pobliżu  i próbuje tak go przedstawić, nie wymieniając nazwy, aby pozostali odgadli o czym mówi: np.

Jest to mebel służący do siedzenia, ma podpórki pod ręce, może być miękki 
i bujany. (fotel)
Jest to rzecz wykonana z papieru, przeznaczona do czytania, którą kupuje się 
w księgarni. (książka). 

Stopniowo w miarę nabywania przez dzieci doświadczeń, możemy odchodzić z tematem od przedmiotów bezpośrednio otaczających dziecko na rzecz dowolnie określonych obszarów np. Jest to pani szyjąca ubrania. (krawcowa)
Jest to drzewo, rośnie w sadzie, daje fioletowe lub żółto - zielone owoce. (śliwa)

  1. Określamy wybraną osobę:
    Dziecko wybiera w myśli osobę, o której będzie mówić, nie wskazując na nią. Następnie próbuje tak ją określić, byśmy mogli odgadnąć, o kogo chodzi
    np. Jest to osoba o jasnych włosach, niebieskich oczach, ubrana w czerwoną bluzkę...
  1. Zabawa „Teatr” – do zabawy możecie wykorzystać kukiełki, pluszowe zabawki, lalki bądź sami możecie grać główne role. Zabawa wzbogaca słownictwo, nakłania do dialogu, rozwija wyobraźnię.
  1. Zabawa „Dubbing” – włączcie Waszą ulubioną bajkę, wyłączcie głos. Starajcie się podkładać swój własny głos pod odpowiednie postaci, wymyślając przy tym własne dialogi.
  2. Zabawa - „Gorący temat”-potrzebna będzie mała piłka lub gazeta zwinięta w rulon. Prowadzący przygotowuje listę ewentualnych kategorii, do których uczestnicy będą musieli wymienić pięć rzeczy, które do niej pasują; np. zwierzęta – krowa, koń pies, kot, lis. Prowadzący zamyka oczy, uczestniczy przekazują piłeczkę z rąk do rąk. Na sygnał „ uwaga” – uczestnik trzymający piłkę w tej chwili przekazuje ją dalej i wymienia jak najszybciej pięć rzeczy, które pasują do ustalonej kategorii. Uczestnik musi zdążyć podać te nazwy, zanim piłka dotrze do niego. Propozycje kategorii mają być dostosowane do wiedzy, możliwości uczestników; np. kolory, owoce, warzywa, kwiaty, przyprawy, słodycze, miasta, kraje...
  1. Zabawa „Wspólne opowiadanie”- na początku zbieramy listę wyrazów lub listę rysunków, które będą pasowały do spektrum zainteresowania uczestników gry np. król, zamek, smok, grota, czarownica, rycerz, wróżka,itp. Uczestnicy siedzą w kole, pierwszy przekazuje piłkę dowolnemu uczestnikowi. Każdy kto ma piłkę jest narratorem. Może opowiadać tak dużo lub tak mało jak zechce. Następnie piłkę rzuca do kolejnej osoby, ale nie do swojego sąsiada. Uczestnicy są odpowiedzialni, aby opowiadanie miało zakończenie. Jeżeli ktoś uzna, że nadszedł właściwy moment, przyjmuje inicjatywę i kończy opowieść. Zamiast piłki można wykorzystać kłębek wełny; podczas przekazywania każdy uczestnik podtrzymuje w dłoni wełnę tak, że w trakcie zabawy powstaje ciekawa sieć fantazji. 
  1. Zabawa „Spotkanie słynnych postaci”-dzieci  mają przyczepione na plecach karteczki 
    z nazwiskami słynnych postaci np. z bajek, baśni. Każdy uczestnik powinien odgadnąć swojego bohatera.  W tym celu można zadawać pytania pozostałym uczestnikom zabawy (czy pochodzę z bajki, czy jestem dziewczynką, itp.) Przykłady postaci: Czerwony Kapturek, Kubuś Puchatek, Calineczka, Mała Syrenka, Kot w butach, Trzy świnki, Złotowłosa, Elsa
    z Krainy Lodu. 
  1. Zabawa - „Imię z gestem”-każdy uczestniki zabawy kolejno  przedstawia się swoim imieniem w połączeniu z wymyślonym gestem, ruchem, (np. Zosia i trzy klaśnięcia 
    w dłonie), każde kolejne dziecko powtarza imiona i zaprezentowane gesty poprzedników i na końcu przedstawia siebie imieniem i gestem. Najtrudniejsze zadanie ma ostatni uczestnik gry – musi powtórzyć wszystkie imiona i zaprezentowane do nich ruchy osób biorących udział 
    w zabawie.  Dbamy o to, aby każdy powtórzył prezentacje wszystkich uczestników.
  1. Zabawa „Czarodziejski worek”- w woreczku są zgromadzone różne przedmioty 
    z najbliższego otoczenia, dziecko za pomocą dotyku ma odgadnąć, co to za przedmiot.
  1. Zabawa „Co się zmieniło?”– (dostrzeganie zmian ilościowych i jakościowych); na dywanie są rozłożone przedmioty np. zabawki, klocki, przedmioty (według inwencji uczestników) dziecko odwraca się, jeden z przedmiotów jest zabierany, w drugiej opcji  zmienia miejsca położenia; zadaniem jest odgadnąć, jakiego przedmiotu brakuje lub który zmienił swoje miejsce. 
  1. Zabawa „Rysowanie pod dyktando’’- utrwalająca umiejętność odróżniania stron lewa, prawa w przestrzeni, w kierunkach, w schemacie ciała, określania relacji przestrzennych. Dziecko rysuje zgodnie z poleceniami; np. na środku kartki narysuj np. chłopca

i dziewczynkę, 

- narysuj dziewczynce czerwoną kokardę na prawym warkoczu,

- chłopcu dorysuj na lewym kolanie spodni łatę,

- narysuj różowy kwiat w lewej ręce dziewczynki,

- narysuj biedronkę obok prawego buta chłopca,

- nad głowami dzieci narysuj przelatujący samolot,

- w prawym górnym rogu kartki narysuj słońce.

II wariant zabawy -  możemy zaproponować inne tematy rysunku np. wiejskie podwórko, 
w lesie, meblowanie własnego pokoju.  

  1. Zabawa „Zmiana miejsc”- w kręgu, po zdaniu niech zmieni miejsce każdy, kto tak jak ja lubi ….np. .czytać bajki, …… jeść lody,….następuje zamiana miejsc.
  1. Zabawa „Sałatka owocowa”- każde dziecko otrzymuje słownie nazwę danego owocu, na dany sygnał wymienione „nazwy owoców” np. „gruszki”, potem „ jabłka’ -  zamieniają się miejscami, na sygnał „sałatka” - wszyscy zamieniają się miejscami.

II wariant – można zastosować nazwy cyfr, liter ….

  1. Zabawa „Moje prawe miejsce jest puste”- zapraszam, …..np. Anię która ładnie rysuje i szybko biega…... 
  1. Zabawa „Zgadnij kto to?”każdy z uczestników przedstawia scenkę pantomimiczną, pozostali zgadują, co ona przedstawia. Może to być: smutny piesek, wesoły zając, latający motyl, ptak, mała myszka, pingwin na spacerze...
  2. Zabawa „Kto Cię woła?”-jedno dziecko odwrócone tyłem do innych, musi zgadnąć imię osoby,  mówiącej - „Ku- ku”.
  3. Zabawa „Kto zmienił miejsce”-jedno dziecko stoi przed pozostałymi , zapamiętuje
    kolejność ustawienia dzieci następnie odwraca się, w tym czasie jedno z dzieci zamienia się

z innym miejscem, zadaniem jest odgadnięcie, kto się zamienił miejsce.

  1. Zabawy z piłką - dzieci w kole toczą do siebie piłkę, wymyślając przedmioty np. 
    w kolorze czerwonym.

ZABAWY USPRAWNIAJĄCE MYŚLENIE DZIECKA 

  • rozwijają potrzebne do nauki w szkole procesy myślowe np. rozumienie, wnioskowanie, uzasadnianie, klasyfikowanie, uogólnianie,
  • rozwijają pamięć, umiejętność koncentrowania uwagi,
  • dostarczają dziecku wiadomości o otaczającym świecie, rozwijają mowę dziecka.

 Dbając o prawidłowy rozwój myślenia dziecka istotne jest – 

  • dostarczać dziecku ciekawych przeżyć i doświadczeń poprzez organizowanie odpowiednich do wieku zabaw, 
  • rozmawiać często z dzieckiem o przeczytanej książce, obejrzanej bajce, codziennych doświadczeniach dziecka,
  • uczyć dziecko planowania zabaw, prostych prac domowych przewidywania i oceniana rezultatów swoich działań,
  • zachęcać do uzasadniania swojego stanowiska np. dlaczego uważasz, że Tomek….
  • uczyć dziecko formułowania wniosków np. Dlaczego nie udało mi się zbudować budowli?
  • zachęcać do samodzielnego rozwiązywania swoich problemów np. 
    w trakcie zabawy, nie podsuwać gotowych pomysłów.

Przykłady zabaw:

1.Wymienianie z pamięci cech przedmiotów -  jaki jest banan?, słoń, orzech?

  1. 2Segregowanie klocków, przedmiotów lub obrazków

- klocków według kształtu, kolorów, wielkości,

- obrazków według treści np. zwierzęta domowe, dzikie

- przedmioty służące do pracy, do nauki, do zabawy

  1. Zabawy „Prawda czy fałsz”:

- dorosły mówi: czerwona trawa, biały śnieg, ciepłe lody, grzeczne dzieci, słoń fruwa, róża pachnie  - dziecko reaguje mówiąc  „ prawda” lub„ fałsz” 

  1. Zabawy w „Skojarzenia” - łączenie w pary pasujących do siebie obrazków, wymienianie przedmiotów wykonanych z drewna, szkła, metalu, papieru, itp.
  2. Zabawy w „ Kończenie zdań”

- gdy zechcę malować to muszę ……...

- gdy zniszczę koledze zabawkę to muszę………

  1. Zabawy w porównywanie przedmiotów„ z pamięci”:

– czym różni się cukier od soli?

– w czym podobne są jabłka i gruszki?

  1. Zabawy „Co byłoby, gdyby?”- dziecko wyobraża sobie, co byłoby, gdyby mogło fruwać, gdyby istniały wróżki, gdyby mamę wyręczał robot………….
  2. Zabawa w definiowanie: Co to jest dom? książka, telefon, samochód, owoc, 
  3. Zabawy z historyjkami obrazkowymi - układanie według właściwej kolejności - opowiadanie historyki obrazkowej- opowiadanie historyjki, z której zabrano jeden obrazek, początkowy lub końcowy;
  4. Układanie przez dziecko zagadek - dziecko wyobraża sobie cechy przedmiotów, o którym chce ułożyć zagadkę, a potem je opisuje np. „Co to za zwierzę: ma długą szyją, żyje 
    w Afryce, ….. jest królem zwierząt…lubi chrupać marchewkę, ……..
  5. Konstruowanie wspólnie z dzieckiem na dużym arkuszu papieru gier planszowych 
    i ich rozgrywanie za pomocą kostek.
  6. Rozwiązywanie zagadek  -  „lubią mnie dzieci, szuka mnie wiewiórka, smaczny jestem w środku”….  (orzech)

Przykłady zagadek do wykorzystania w zabawie z dzieckiem, rodzeństwem 

Karta zagadek:

  1. Choć go nikt nie uczył, 

Bardzo ładnie mruczy, 

Pośród nocnej ciszy poluje na myszy. (kot)

  1. 2. Jestem biała, szara, 

Ruda albo czarna.

Niosę smaczne jaja, 

lubię dziobać ziarna. (kura)

  1. Gdy do szycia mama siada,

Do uszka jej nitkę wkłada. (igła)

  1. 4. Ma długie nogi i dziób czerwony, 

na zimę odlatuje w dalekie strony. (bocian)

  1. Te duże zwierzęta w lasach mieszkają,

Futra mają grube, zimę przesypiają. (niedźwiedzie)

  1. Na łące kwietnej pyłek zbierają, 

W ulach miód z niego wyrabiają. (pszczoły)

  1. Sympatyczne morskie zwierzę,

pływa sobie pośród fal. 

Akrobacje robi śmieszne

 i odpływa zwinnie w dal. (delfin)

  1. Gdy wracasz do domu, przy 

drzwiach wiernie czeka, 

biega wokół, ogonem merda

 i wesoło szczeka. (pies)

  1. Ten ptak pracowity leczy 

Chore drzewa. 

Ciągle dziuple robi, dlatego 

nie śpiewa. (dzięcioł). 

  1. Nie fruwa, choć jest to ptak. 

Dzień w dzień nosi na sobie frak. (pingwin)

  1. Ma igły, chociaż nic nie szyje, 

zwierzątko to małe ma też 

śmieszny ryjek. (jeż) 

  1. Zielone to stworzenie kumka sobie w stawie.

Spotkasz ją na łące, gdy skacze po trawie. (żaba) 

 w oparciu o literaturę propozycje zabaw dla dzieci i ich rodziców  -  opracowałała pedagog Janina Zdunowska

Doskonalenie zdolności samonauki w domu

Doskonalenie zdolności samonauki w domu

Szanowni Państwo możemy dzisiaj stwierdzić, iż sytuacja, w której obecnie się znajdujemy jest szczególna i wymaga od nas wszystkich rozwinięcia stereotypów dotyczących nauki. Ministerstwo edukacji wychodząc naprzeciw zakazom wychodzenia i zgromadzeń związanych z epidemią wskazuje nowy kierunek kształcenia dzieci pozostających w domu. Nauka na odległość jest dziś koniecznością 
i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Mając na uwadze ułatwienie realizacji tego zadania przygotowałam krótką informację, która pozwoli uporządkować niniejsze zagadnienie. 

Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

Nie zaskoczę nikogo twierdzeniem iż nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele z nich odkłada szkolne obowiązki na później, zwleka z odrabianiem lekcji, oraz z rezerwą siada do książek. Co możemy zrobić, aby nauka przestała być dla naszego dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego interesująca?
Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki. Możemy jednak wymienić kilka metod ułatwiających:

  1. Dobra organizacja czasu nauki zmobilizuje ucznia do podjęcia zadań związanych z nauką zdalną. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Najlepiej, aby dziecko uczyło się o stałej porze (najlepsze efekty przynosi nauka z  rana), w wyznaczonym stałym miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza.
  2. Organizacja. Warto zorganizować i określić czas pracy własnej – wtedy wszyscy domownicy skupiają się na swoich zadaniach. Wdrażamy dziecko do pracy samodzielnej – rodzic ewentualnie podpowiada, ukierunkowuje. Nie powinien on towarzyszyć dziecku przez cały czas pracy nad zadanymi lekcjami – w klasie uczeń pracuje sam, nie z rodzicem.
  3. Systematyczność. W systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają rodzice szczególnie              w sytuacji zdalnego nauczania w domu. Są dla dziecka przykładem i wsparciem. Powinni służyć radą aby wskazać gdzie szukać pomocy lub rozwiązania problemu. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny. 
  4. Motywacja - pozytywna ocena rezultatów pracy motywuje do dalszej pracy. Lubimy, gdy nasze starania są doceniane, dlatego pamiętajmy, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Motywacja do nauki buduje się na pozytywnych wzmocnieniach a nie na kontroli.

 Doceniajmy nie tylko końcowy efekt pracy, ale również jak najmniejsze sukcesy dziecka, wysiłek wkładany w naukę oraz sam fakt przystąpienia do niej.

  1. Korzyści. Czasami nawet najbardziej skupieni i zmotywowani zadają sobie pytanie ,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?”. Wskażmy więc korzyści, jakie przynosi  posiadana wiedza, przedstawmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją życiu. W świecie dostępu do Internetu na you tube możemy znaleźć wiele ciekawych argumentacji oraz lekcji opisowych. Dzieci stawiające sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z nauki. Zachęcajmy dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii. Rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokażmy mu, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna. Sami pamiętamy jakie wrażenie na nas wywierały programy „Sonda” redaktorów Kaminskiego i Kurka oraz francuskie filmy animowane serii „Było sobie życie” ect.  
  2. Samodzielnej nauce dziecka nie sprzyja siedzenie z nim w tym samym pokoju, zaglądanie mu przez ramię i poprawianie, gdy tylko zrobi błąd. Najlepiej pozostawić ucznia samego, by wykonał zadanie i dopiero wtedy sprawdzić, czy dziecko zrobiło je poprawnie. Nie krzycz, jeśli coś mu nie wychodzi, nie narzucaj własnego zdania, za to nagradzaj wszelkie przejawy samodzielności i entuzjazmu.
  3. Zdobywanie wiedzy to uczenie się na błędach. Dzieje się tak dlatego, że w mózgu dziecka po tym, jak popełni ono błąd, aktywuje się tzw. układ nagrody, który naturalnie motywuje je do wykonania w przyszłości tej samej czynności już prawidłowo. Jeśli jednak dziecku się na to nie pozwala, jego mózg nie aktywuje obszaru odpowiedzialnego za wyszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie z problemami i maleje jego produktywność.
  4. W tych trudnych czasach powinniśmy również pamiętać ,że do prawidłowej nauki dziecku potrzebna jest też odpowiednia dawka aktywności fizycznej, ponieważ nie jest ono w stanie produktywnie działać, kiedy zmusza się je do siedzenia  osiem godzin dziennie. W tej sytuacji można skorzystać z ćwiczeń śródlekcyjnych ( proste ćwiczenia fizyczne do wykonania w domu np. pajacyki, przysiady, skłony itp.) robiąc przerwy w trakcie nauki. Jednocześnie zachęcam do dłuższego wysiłku fizycznego (min. 3 razy tygodniowo po 45min). Można skorzystać z gotowych treningów domowych które znajdziemy w Internecie.

Jak zachęcić dziecko do nauki - poradnik dla rodzica. 

Z własnego doświadczenia wiemy, iż można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się godzinami w podręcznik czy nawet żeby odrobiło lekcje, ale do samodzielnej nauki – to walka z wiatrakami. Uczeń będzie się chętnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność, gdy ta potrzeba zakotwiczy się na poziomie automotywacji.

Jak zatem zachęcić dziecko do nauki? 7 przykazań dla rodzica: 

1.Kiedy dziecko się uczy to nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku. 

2.Jeżeli jest więcej dzieci w domu to wszystkie zasiadają do nauki w jednakowym czasie. Wspólna nauka to także cisza. Podstawowym błędem rodziców jest dezorganizacja np., jedno z dzieci się bawi, gdy drugie się uczy. 

3.Warto rozwijać nieszablonowe metody odrabiania np. prezentacja Power point  z animacjami i obrazkami oprócz realizacji zadania to także poznanie nowych możliwości – takie działania przyniosą dziecku więcej korzyści i satysfakcji. 

  1. Staraj się rozszerzać wiedzę dziecka. Daj mu okazję, żeby zdobytą wiedze przełożyło na życie codzienne (np. przeliczanie miar). 
  2. Nie spodziewaj się, że dziecko będzie uczyć się dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-minutowe przerwy np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj, nie może to być nic, od czego będzie je trudno oderwać.
  3. Wpajaj dziecku pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować. Jest wiele ciekawych filmów wskazujących wiodącą rolę nauki w każdej dziedzinie życia.  
  4. Chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór. W tym szczególnym czasie budowanie bliskości w rodzinie pozwoli /nam na nowo poznać nasze dziecko. Nie szafuj lekko rozdawanymi pochwałami i nie zachęcaj dziecka do oszukiwania dla uśpienia poczucia winy. 

Polecam także do obejrzenia:

Jak urządzić miejsce do pracy  https://www.youtube.com/watch?v=nt_3WYt-5dU

Przygotowanie miejsca do nauki https://www.youtube.com/watch?v=rdrZPtGdUSo

Jak się uczyć https://www.youtube.com/watch?v=_3lzcsj7-Vo

Organizacja pracy https://www.youtube.com/watch?v=o3sElWnvq0w

Motywacja https://jaksieuczyc.pl/jak-sie-zmotywowac-do-nauki/

Portal men zdalne lekcje https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

opracowała pedagog Aleksandra Holona

ROZWÓJ DZIECKA 3-4 LETNIEGO

Jest to okres, kiedy frustracje, napady złego humory, lęki będące owocem dziecięcej fantazji bądź nocne koszmary występują u dziecka równolegle z postępującym rozwojem niezależności, zwiększeniem się okresów pełnych pogody, zaufania i towarzyskości oraz szybkim wzrostem zdolności przekazywania własnych myśli i uczuć, a także stawiania pytań.

  1. SAMODZIELNOŚĆ trzylatka jest coraz większa i dziecko już mniej potrzebuje pomocy dorosłego. Kontroluje odruch wydalania i oddawania moczu. Zdarza się jeszcze moczenie, szczególnie w przypadku przemęczenia, napięcia czy choroby.
  2. SPRAWNOŚĆ RUCHOWA trzylatka jest znaczna - wspina się, biega, skacze, jeździ na 3-kołowym rowerku, rzuca piłką. Precyzyjne ruchy dłoni i palców sprawiają mu jeszcze trudność, ale próbuje już pisać „literki", rysować ołówkiem i kredką. Malując wykonuje szerokie i zamaszyste ruchy rączką. Czterolatek jest energiczny, zręczny fizycznie, ruchliwy, pełen pomysłów. Potrafi już zaplanować własną pracę, wykonuje ją, przewidując efekt końcowy.
  3. ZABAWY trzylatek wymyśla i inscenizuje z wyobraźni, główne role wyznacza lalkom. Próbuje bawić się wspólnie z rówieśnikami, ale zabawy te bywają .krótkotrwałe z różnymi dziećmi,. najczęściej ruchowe. Czterolatek jest spragniony towarzystwa innych i wspólnych zabaw, najczęściej konstrukcyjnych.
  4. KONTAKTY SPOŁECZNE trzylatka najczęściej ograniczają się do najbliższej rodziny. Dziecko naśladuje gesty i czynności otaczających je dorosłych, przyswaja sobie ich postawy życiowe. Jeżeli relacje z dorosłymi były dotychczas zadawalające, dziecko jest gotowe do nawiązywania dobrych stosunków z rówieśnikami. Czterolatek miewa już stałych kolegów, towarzyszy zabaw i zwykle większość czynności wykonują wspólnie. Można wyróżniać w grupie przywódców i obserwować dużą różnorodność osobowości.
  5. EMOCJE trzylatka cechuje chwiejność, zmienność, gwałtowność. Pojawia się poczucie winy, szczególnie w sytuacjach, gdy dziecko kieruje negatywne uczucia wobec osób, które kocha. Pod koniec 3 roku życia dziecko staje się mniej uparte i bardziej podatne na sugestie dorosłych, bardziej gotowe dostosować się do woli rodziców. Czterolatek lepiej panuje nad własnymi emocjami, a rozwiązując jakiś problem praktyczny lub eksperymentując na nowym materiale do zabawy, przejawia często dużo cierpliwości.

STYMULOWANIE ROZWOJU DZIEKA 3-4 - LETNIEGO

  1. Należy zapoznawać dziecko z różnymi przedmiotami w otoczeniu poprzez dotykanie powierzchni owoców, liści, kory drzew, roślin, kamyków, przedmiotów szklanych, plastikowych, skórzanych, głaskania zabawek pluszowych, zwierząt.
  2. Wskazane jest uczenie dziecka rozpoznawania zapachów i smaku pokarmów, różnorodnych potraw, napojów, ciast, owoców, warzyw; odróżniania smaku kwaśnego (cytryna) i słodkiego (cukierki); rozróżniania zapachów przyjemnych (kwiaty, perfumy) od nieprzyjemnych (spalenizna, farby, lakiery, środki dezynfekcyjne).
  3. Należy oddziaływać bodźcami słuchowymi:
  • naśladowanie   dźwięków   wydanych   przez   instrumenty   (bębenek, cymbałki, harmonijka, organki); .
  • powtarzanie prostej melodii śpiewanej przez matkę, rodzeństwo lub granej na instrumencie;
  • kojarzenie wrażeń słuchowych z przedmiotami (uderzenie młotka, stuknięcie niezamkniętego okna, dzwonek u drzwi).
    1. Oddziaływać należy bodźcami wzrokowymi:
  • rozróżnianie podstawowych kolorów, łączenie ich ze sobą,: malowanie farbami
  • rozróżnianie podstawowych kształtów geometrycznych: koła, kwadratu, trójkąta), rysowanie ich kredką mazakiem i odnajdywanie, ich w przedmiotach codziennego użytku w otoczeniu dziecka;.
  • kalkowanie, obrysowywanie, rysowanie postaci ludzkiej;
  • oglądanie prostych historyjek obrazkowych i łączenie ze sobą obrazków; z loteryjek, próby logicznego ich układania.
    1. Wskazane jest kształtowanie prostych czynności samoobsługowych:
  • ubieranie się samodzielne, poznawanie i nazywanie części noszonego ubrania;
  • posługiwanie się przy jedzeniu łyżką, widelcem, picie z kubeczka; zwracanie uwagi na właściwe zachowanie się przy stole;
  • używanie form grzecznościowych „proszę, dziękuję, przepraszam";
  • samodzielne mycie się.
    1. Należy rozwijać mowę dziecka poprzez:
  • motywowanie do mówienia, stwarzanie sytuacji i zadawanie odpowiednio sformułowanych pytań;
  • nieprawidłowo artykułowane słowa należy poprawiać w atmosferze akceptacji, życzliwości;
  • omawianie obrazków, loteryjek, bajek;
  • naukę wierszyków, piosenek oraz ról w inscenizacjach.

Opracowała psycholog Maria Wasiluk

CZY WARTO CZYTAĆ DZIECKU?

Oczywiście, a nawet trzeba!

Dlaczego? Bo czytanie rozwija u naszego dziecka:

  1. Sferę emocjonalną
    • kontakt z rodzicem, jego uwaga, bliskość fizyczna zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa i budują więź między nimi;
    • oswaja dziecko ze strachami bohaterów i umożliwia rozładowanie napięcia nerwowego;
  2. Sferę poznawczą
    • wzbogaca słownictwo, poprawne wypowiadanie się;
    • rozbudza wyobraźnię, kreatywność dziecka;
    • wydłuża koncentrację uwagi;
    • kształtuje pamięć, spostrzegawczość, wrażliwość estetyczną;
      1. Sferę społeczną
    • pokazuje rozwiązywanie różnych trudności;
    • uwrażliwia na potrzeby innych;
    • uczy współczucia, solidarności;
    • zachęca do koleżeńskości, przyjaźni, altruistycznych zachowań.

Czytanie dziecku na pewno:

  • stymuluje rozwój jego mózgu;
  • rozbudzi w nim ciekawość świata i pozwoli zrozumieć siebie i innych;
  • jest konkurencją dla gier komputerowych;
  • wykształci nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

Czy nie jest warto czytać?

                                                                       Opracowała psycholog Maria Wasiluk

ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU

Gotowość dziecka do rozpoczęcia przedszkolnej edukacji zależy od:

  • stopnia jego dojrzałości;
  • wcześniejszych doświadczeń;
  • od wieku;
  • konkretnej sytuacji domowej;
  • nastawienia mamy.

Dziecko jest dojrzałe do przedszkola, gdy:

  • szuka kontaktu z rówieśnikami;
  • pragnie samodzielności, czy wręcz niezależności od rodziców.

Nie należy dziecka posyłać do przedszkola, gdy w najbliższym otoczeniu zachodzą poważne zmiany, takie jak: narodziny, zmiana miejsca zamieszkania, śmierć, rozwód.

3-Iatki nie są gotowe do rozłąki z mamą; przeraża je hałas, tłum dzieci, nie potrafią bawić się wspólnie i dłużej koncentrować na jednym zajęciu.

4-latki zaczynają się już interesować rówieśnikami i mogą przebywać w grupie 3-4 godziny, jeśli dziecko czuje się tam źle, należy zrezygnować.

5-lat to najbardziej optymalny wiek do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej. Dziecko chętnie nawiązuje kontakty rówieśnicze, nie przeżywa tak dramatycznie rozłąki z domem. Jest otwarte i ciekawe świata, jest śmiałe.

Nie dla każdego dziecka pobyt w przedszkolu będzie dobry. Czasami może przynieść więcej strat niż zysków. Uczestniczenie w zajęciach przedszkolnych nie jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka.

CO ZROBIĆ, ABY DZIECKO POLUBIŁO PRZEDSZKOLE?

- zabierz dziecko kilka razy na wycieczkę do przedszkola, zanim zacznie tam chodzić; może inne znane dziecko idzie też do tego samego przedszkola - upewnij się; razem będzie im raźniej;

- postaraj się by maluch miał jak najwięcej okazji do spotykania osób nie należących do najbliższej rodziny;

- zrób wszystko, by rytm dnia dziecka był stały; regularny tryb życia jest bardzo ważny dla malucha;

- ucz dziecko samodzielności w samoobsłudze;

- zabierz dziecko na zakupy i razem wybierzcie to, co mu się przyda w przedszkolu;

- pierwszy dzień w przedszkolu zacznij od wcześniejszej pobudki, bo nie wiadomo ile będzie trwało Twoje rozstanie z dzieckiem;

- niech odprowadza na zajęcia rodzic spokojniejszy, bardziej opanowany, bo lęk rodzica przed rozstaniem udziela się dziecku;

- może przez kilka pierwszych dni dziecko pobyć z Tobą w grupie;

- niech zabiera ukochaną zabawkę;

- po powrocie z przedszkola poświęć dziecku więcej czasu.

Jeśli u Twojego dziecka pojawiły się lęki, bezsenność, moczenie nocne, bóle głowy, brzucha, wymioty, lub gdy zauważysz regres w rozwoju malucha; gdy Twoje dziecko ma trwające dłużej niż miesiąc problemy z zaadaptowaniem się w nowym miejscu, to może być znak, że maluch nie dorósł do przedszkolnej edukacji.

                                                                                                                                                                   Opracowała psycholog Maria Wasiluk

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

MA na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki szkolnej. Im wcześniej rozpocznie się działania wspomagające, tym większe szanse na skuteczną rehabilitację dziecka.

Wczesne wspomaganie rozwoju otrzymuje dziecko:

*niewidome;

*słabowidzące;

*niesłyszące;

*słabosłyszące;

*z upośledzeniem umysłowym (w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym);

*z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją;

*z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;

*z niepełnosprawnością sprzężoną (występują łącznie co najmniej 2 niepełnosprawności wymienione wyżej).

Wczesne wspomaganie umożliwia dziecku:

-        poprawę stanu zdrowia;

-        wstrzymanie pogłębiania niepełnosprawności;

-        kontakty z rówieśnikami;

-        wykorzystanie własnego potencjału;

-        rozwój psychiczny, fizyczny.

Wczesne wspomaganie rozwoju umożliwia rodzicom:

-        wsparcie psychologiczne;

-        opracowanie kompleksowego programu wsparcia rozwoju dziecka;

-        uzyskanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności;

-        przygotowanie do roli osoby wspomagającej rozwój dziecka;

-        dostrzeganie mocnych stron swojego dziecka i stwarzanie mu, jak najlepszych warunków rozwoju.

Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu (subwencjonowane z budżetu państwa), w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. W Szczecinie takie zajęcia są prowadzone z dzieckiem   i jego rodziną w następujących placówkach:

I. Publiczne, dla których organem prowadzącym jest Miasto Szczecin:

1

Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci Słabo Słyszących

SZCZECIN, ul. Grzymińska 6

2

Publiczna Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 25 w Zespole Szkół Specjalnych nr 9

SZCZECIN, ul. Letniskowa 1

3

Szkoła Podstawowa nr 45 z Oddziałami Integracyjnymi

SZCZECIN, ul. Benesza 75

4

Szkoła Podstawowa nr 39 w Zespole Szkół nr 12

SZCZECIN, ul. Kablowa 14

5

Szkoła Podstawowa Nr 51

SZCZECIN, ul. Jodłowa 21

6

Szkoła Podstawowa Nr 56

SZCZECIN, ul. Malczewskiego 22

7

Publiczne Przedszkole Specjalne Nr 21 "Chatka Puchatka"

SZCZECIN, ul. Malczewskiego 23


II. Niepubliczne, prowadzone przez inny organ (dotowane przez Miasto Szczecin):

1

Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna "Tęcza"


SZCZECIN, ul. Wawrzyniaka 7A
 

2

Specjalny Dzienny Ośrodek Terapeutyczno – Edukacyjno – Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży
z Autyzmem
 

SZCZECIN, ul. Tkacka 55

3

Integracyjne Przedszkole Zdrowia

SZCZECIN, ul. Monte Cassino 23c oraz 16/2 

4

Ośrodek Rehabilitacyjno – Edukacyjno -Wychowawczy

SZCZECIN, ul. Rostocka 125

5

"Tęczowa Kraina" Niepubliczne Przedszkole i Świetlica Kreatywnego Rozwoju Dziecka

SZCZECIN, ul. Mickiewicza 49

6

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Tęczowa Przystań

SZCZECIN, al. Bohaterów Warszawy 40

7

Specjalny Dzienny Ośrodek Terapeutyczno Edukacyjny dla Dzieci
i Młodzieży z Autyzmem

SZCZECIN, ul. Montwiłła 2

8

Niepubliczne Przedszkole "TAK"

SZCZECIN, ul. Duńska 43

9

Niepubliczne Przedszkole "Bystrzaki"

SZCZECIN, ul. Monte Cassino 18a/20

10

Niepubliczne Przedszkole Językowo-Matematyczne BUS

SZCZECIN, ul. Szczecińska 2

11

Niepubliczna Poradnia Konsultacyjno-Szkoleniowa Terapii Mowy i Alternatywnej Komunikacji Językowej Piktogramy

SZCZECIN, ul. Kuśnierska 10

12

Przedszkole Niepubliczne NUTKA

SZCZECIN, ul. Jasna 103B

13

Niepubliczny Integracyjny Punkt Przedszkolny Edusiak

SZCZECIN, al. Wojska Polskiego 128

14

Przedszkole Niepubliczne Kraina Uśmiechu

SZCZECIN, ul. Różowa 8/U1

15

Integracyjny Punkt Przedszkolny Iskierka

SZCZECIN, ul. Bolesława Śmiałego 47/2

16

Niepubliczne Przedszkole Stumilowy Las

SZCZECIN, ul. Kręta 5

17

Polsko-Angielskie Przedszkole Montessori Happy House

SZCZECIN, ul. Mickiewicza 128

18

Przedszkole "Przyjaciele"

SZCZECIN, ul. Ks. Warcisława 8A/1-2

19

Przedszkole Niepubliczne Literackie

SZCZECIN, ul. Podhalańska 5/6

20

Przedszkole Niepubliczne Liwena

SZCZECIN, al. Wojska Polskiego 85

21

Punkt Przedszkolny "Tęczowa Łąka"

SZCZECIN, ul. Zaleskiego 31/1

22

Przedszkole Niepubliczne Artystyczno-Językowe Nasza Bajka

SZCZECIN, al. Wojska Polskiego 211

23

Przedszkole Niepubliczne Promyk

SZCZECIN, ul. Grodzka 34A

24

Przedszkole Niepubliczne Akademia Uśmiechu

SZCZECIN, ul. Kwiatowa 12

25

Przedszkole Niepubliczne Akademia Małego Europejczyka

SZCZECIN, ul. Źródlana 37

26

Niepubliczne Integracyjne Przedszkole Marii Biernat

SZCZECIN, ul. Wieniawskiego 7

27

Niepubliczny Punkt Przedszkolny Gryfik

SZCZECIN, ul. Bośniacka 32

28

Niepubliczny Punkt Przedszkolny Niebieski Krokodyl

Szczecin, al. Papieża Jana Pawła II 32/1

29

Niepubliczny Punkt Przedszkolny Dom Chichotka

SZCZECIN, ul. Tarniny 1

                                                                                  Opracowała psycholog mgr Maria Wasiluk