Ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej

Ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej

RUCH JEST DRZWIAMI DO UCZENIA SIĘ 

- PAUL  DENNISON

W obecnym czasie wszyscy jesteśmy zaskoczeni nieoczekiwaną, trudną i nieznaną do tej pory sytuacją związaną z pandemią koronawirusa. Dlatego każdy z nas w przestrzeni swoich zawodowych, rodzicielskich, społecznych czy wreszcie uczniowskich obowiązków powinien maksymalnie wesprzeć działania sprzyjające kontynuowaniu ciągłości procesu kształcenia. Wymusza to od nas wszystkich, tj. nauczycieli, rodziców i uczniów szczególnej determinacji i samodyscypliny. Oczywistym jest, że zmotywowanie dzieci do codziennej nauki w warunkach domowych, bez szkolnych przerw lekcyjnych, konwersacji  z rówieśnikami, biegania po boisku, jest bardzo trudne. Dlatego chciałabym polecić rodzicom i ich pociechom ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej, które pomogą uczyć i dobrze się bawić spędzając razem czas oraz zredukują napięcie spowodowane obecną sytuacją. 

Kinezjologia edukacyjna, której twórcą  jest dr Paul Dennison, wykorzystuje proste ćwiczenia fizyczne opracowane w taki sposób, aby zintegrować pracę ciała i umysłu, dzięki czemu uczenie przebiega szybciej, efektywniej i bezstresowo; jest metodą wspierania naturalnego rozwoju człowieka. Ćwiczenia te przynoszą efekty w postaci poprawy koncentracji uwagi, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej i pamięci, usprawniają podstawowe umiejętności szkolne (czytanie, pisanie, liczenie); usuwają zmęczenie, energetyzują, odprężają i relaksują. Zaleca się poświęcić im minimum 5-10 minut dziennie. Przed rozpoczęciem ćwiczeń należy wypić szklankę czystej, niegazowanej wody i wywietrzyć pomieszczenie. 

Ćwiczenia można podzielić na trzy grupy:

I. Ćwiczenia na przekroczenie linii środka.

II. Ćwiczenia wydłużające (rozciągające).

III. Ćwiczenia energetyzujące i podnoszące pozytywne nastawienie.

     WYBRANE ĆWICZENIA NA PRZEKROCZENIE LINII ŚRODKA:

  1. RUCHY NAPRZEMIENNE:
  • Podnosimy do góry prawe kolano, dotykamy go lewą ręką, następnie lewe kolano dotykamy go prawą ręką. 
  • Dotykamy lewym łokciem prawego kolana, następnie prawym łokciem lewego kolana. 
  • Dotykamy prawą dłonią lewej stopy (ręka za plecami, noga zgięta w kolanie), a lewą dłonią prawej stopy.
  • Unosimy jednocześnie lewą nogę i prawą rękę w bok do góry.                                 
  1. LENIWE ÓSEMKI:

Stajemy i wyciągamy przed siebie lewą rękę, zaciskamy pięść, a kciuk kierujemy do góry, rysujemy kciukiem w powietrzu po kształcie położonej ósemki (znaku nieskończoności) wodząc oczami za ręką – głowa nieruchomo. Ruch zaczynamy zawsze w lewo do góry. Powtarzamy to samo prawą ręką a potem obiema rękami jednocześnie.                       

  1. MOTYLEK NA SUFICIE:

Podnosimy do góry głowę. Nosem na suficie kreślimy leżące ósemki. Zaczynamy w lewo do góry.

  1. KRĄŻENIE SZYJĄ:

Zwieszamy ciężko głowę i krążymy nią zaczynając w lewą stronę.

  1. SŁOŃ:
    Wyciągamy lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę kładziemy na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi w kolanach lekko ugięte, mały rozkrok. Rysujemy ręką w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostujemy. Następnie to samo z prawą ręką. Pamiętajmy, że kierunek pisania w lewo do góry.                                              

      PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA WYDŁUŻAJĄCE (ROZCIĄGAJĄCE):

  1. SOWA:

Mocno chwytamy prawą dłonią mięsień z lewej strony między szyją a barkiem. Zwracamy głowę w tę stronę. Bierzemy głęboki wdech i kierując głowę w stronę przeciwległego ramienia, głośno wydychamy powietrze (można naśladować głos sowy). Gdy głowa znajdzie się nad prawym ramieniem, ponownie bierzemy głęboki wdech i wydychając powietrze wracamy do punktu wyjścia. Głowę utrzymujemy na tej samej wysokości. Po trzech – czterech cyklach powtarzamy ćwiczenie, zmieniając układ rąk.

  1. POMPOWANIE PIĘTĄ:

Odchylamy jedną nogę do tyłu stawiając ją na palcach. Na wydechu zginamy w kolanie nogę stojącą z przodu, a piętę tylnej nogi staramy się postawić na podłodze. Na wdechu podnosimy się, prostując przednią nogę i podnosząc piętę tylnej nogi. Tylna noga powinna być wyprostowana. Zmieniamy nogi.                                    

  1. LUŹNE SKŁONY:

Siadamy, wyprostowane nogi krzyżujemy w kostkach. Ręce podnosimy do góry, robimy skłon tułowia w przód. Ruch ten wykonujemy na wydechu, kilkakrotnie przenosząc ciężar ciała z jednego pośladka na drugi. Ręce wraz z ciałem znajdują się po tej samej stronie. Powtarzamy ćwiczenie zmieniając układ nóg.

  1. WYPADY:

Stajemy prosto, ręce opieramy na biodrach. Jedną nogę odstawiamy w bok (stopy pod kątem 90 stopni), przy wydechu uginamy ją w kolanie, przenosząc na nią ciężar ciała. Robiąc wdech, prostujemy kolano.

   

    WYBRANE ĆWICZENIA ENERGETYZUJĄCE I PODNOSZĄCE POZYTYWNE NASTAWIENIE:

  1. KAPTUREK MYŚLICIELA:

Kciukiem i palcem wskazującym masujemy małżowinę uszną od góry do dołu, lekko ją rozwijając.                          

  1. ENERGETYCZNE ZIEWANIE:

Udając ziewanie dotykamy czubkami palców wszystkich napiętych mięśni twarzy jakie wyczuwamy.

  1. POZYCJA DENNISONA:

I Faza: 

Krzyżujemy nogi, ręce wyciągamy do przodu, dłonie odwracamy na zewnątrz, a kciuki kierujemy do dołu. Krzyżujemy ręce, splatamy dłonie, przyciągamy do klatki piersiowej. Językiem dotykamy podniebienia, oczy kierujemy ku górze lub je zamykamy. 

II Faza: 

Nogi ustawiamy równolegle do siebie, dłonie łączymy opuszkami palców. 

Każda faza powinna trwać około 1 min.

  1. ENERGETYZATOR:

Siadamy na dość miękkim podłożu w siadzie skrzyżnym (po turecku). Na wydechu opuszczamy głowę i robimy koci grzbiet – zachowując kierunek od góry do dołu.

 

OWOCNEJ GIMNASTYKI 

Literatura:

-      Dzionek  Elżbieta, Kinezjologia edukacyjna, Wyd. Impuls, Kraków 2007

-      Hannaford Carla, Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł. Podstawy kinezjologii edukacyjnej, Oficyna Wyd. Medyk, Warszawa 1998

-      Mańkowska Izabela, Kreowanie rozwoju dziecka, Wyd. Operon, Gdynia 2005

-      http://www.kinezjologia.com.pl/index.php?m=gimnastyka

                                                                                          Opracowała pedagog Edyta Szymańska