Ćwiczenia logopedyczne
Szanowni Rodzice,
w związku z sytuacją epidemiologiczną i brakiem możliwości prowadzenia zajęć w kontakcie bezpośrednim, poniżej przedstawiamy propozycje ćwiczeń logopedycznych do wykonywania
z dziećmi w domu.
Ćwiczenia oddechowe
- Piłka nożna
Rodzic i dziecko rozgrywają mecz na drewnianym boisku (stoliku), każdy z nich dmucha
na piłeczkę tak, aby strzelić bramkę.
- Zawody z piórkiem
Zaznaczony jest start i meta. Każdy z uczestników – rodzic i dziecko – ma własną słomkę
i piórko. Każdy ma również własną przestrzeń - „tor”, po którym prowadzi oddechem piórko. Gracze dmuchają przez słomki na swoje piórka, aby nie spadły. Wygrywa pierwszy na mecie.
- Wyprawa żaglówką
Wprawienie w ruch papierowej żaglówki siłą wydechu służy przemieszczeniu jej po planszy (niebieska kartka symbolizująca wodę) do brzegu.
- Skocznia narciarska
Ćwiczenie polega na dmuchaniu powietrza przy takim ułożeniu języka, w którym jego czubek zapiera się o dolny wałek dziąsłowy, a jego środek jest uniesiony w stronę podniebienia twardego.
- Kolorowanie za pomocą konfetti
Ćwiczenie polega na wsysaniu przez słomkę powietrza, jednocześnie podnosząc pojedynczo kolorowe kawałki konfetti, a w następnym etapie na delikatnym uwolnieniu oddechu
i umieszczeniu konfetti na przygotowanym do „pokolorowania” obrazku.
- Ping pong
Ćwiczenie polega na zdmuchiwaniu piłeczki pingpongowej po powierzchni stołu między uczestnikami gry w taki sposób, aby nie spadła na podłogę.
Ćwiczenia słuchowe
- Zwierzątka
Dziecko rozpoznaje odtwarzane odgłosy i przypisuje je do konkretnych zwierząt. Przykładowy link do kart z rysunkami zwierząt, których odgłosy można odtworzyć [dostęp 28.03.2020]: https://www.google.com/search?q=odg%C5%82osy+zwierz%C4%85t&source=lmns&bih=657&biw=1366&hl=pl&ved=2ahUKEwjgj_iz7b3oAhVggqQKHX2YD6cQ_AUoAHoECAEQAA
- Gumowe ucho
Ćwiczenia słuchu fonemowego – rodzic wypowiada słowa zawierające głoski opozycyjne
pod względem dźwięczności (np. ‘półka’ – ‘bułka’). Zadaniem dziecka jest je rozpoznać
i zróżnicować za pomocą słuchu i zmysłu dotyku (kładąc dłoń na krtani można zauważyć,
że podczas wypowiadania głoski dźwięcznej wyraźnie wyczuwalna jest wibracja strun głosowych). Przykłady par wyrazów:
- B - P / bułka - półka
- D - T / buty - budy
- G - K / góra - kura
- W - F / wrotki - frotki
- Z - S / koza - kosa
- Ż - SZ / noże – nosze
III. Dźwiękowe memory
Ćwiczenie polega na odnajdywaniu par dźwięków, które generują zamknięte w identycznych pojemniczkach przedmioty (np. kamyczki, blaszki). Można wykonać własną grę, wykorzystując opakowanie po jajkach i osłonki po jajkach-niespodziankach, bądź zainspirować się propozycją zamieszczoną na stronie internetowej [dostęp 28.03.2020]: https://www.logopediapraktyczna.pl/rozwijanie_percepcji_sluchowej/
Ćwiczenia motoryki buzi i języka
- Słodka pionizacja języka
Język układamy na wałku dziąsłowym, a zachętą do jego utrzymania jest ułożony między wałkiem dziąsłowym a czubkiem języka żelek, chrupek lub orzeszek.
- Mycie zębów
Język zamienia się w szczoteczkę i wymywa zęby (górne, dolne, od wewnątrz i od zewnątrz).
- Balon
Ćwiczenie polega na nadymaniu policzków i powolnym wypuszczaniu powietrza.
- Świnka
Układanie warg w „ryjek” – naśladowanie małego prosiaczka.
- Zabawa w biedronkę
Ćwiczenie polega na „malowaniu” czubkiem języka kropek na podniebieniu.
- Mycie podłogi
Ćwiczenie polega na oblizywaniu dolnych zębów od wewnętrznej strony czubkiem języka.
- Płot
Ćwiczenie polega na dotykaniu czubkiem języka górnych zębów od wewnętrznej strony, naśladując przeskakiwanie kotka po sztachetach płotu.
- Młotek
Ćwiczenie polega na stukaniu czubkiem języka w wałek dziąsłowy, naśladując wbijanie gwoździa.
- Śrubokręt
Ćwiczenie polega na wykonywaniu kolistych ruchów czubkiem języka na wałku dziąsłowym, naśladując wkręcanie śrubki.
- Tor samochodowy
Ćwiczenie polega na przesuwaniu czubkiem języka po podniebieniu od górnych zębów w głąb jamy ustnej, aż do podniebienia miękkiego, naśladując jazdę po torze samochodowym.
Wspomaganie rozwoju mowy
- Gryzienie i żucie
Nieocenioną rolę w poprawnej artykulacji pełni dobre przygotowanie narządów mowy. Polecamy przygotować przekąskę: warzywa pokrojone w słupki oraz dipy na bazie jogurtu, które podniosą walory smakowe warzyw i ułatwią rozdrabnianie i przełykanie pokarmu.
- Picie napoju przez słomkę
Ćwiczenie polega na piciu napoju przez słomkę (najlepiej twardą, zakręconą), w taki sposób, aby przytrzymywała ona język.
III. Ćwiczenia innych funkcji wspomagająco dla rozwoju mowy
Ćwiczenia motoryki małej: układanie konstrukcji z klocków, gra w bierki, wszelkie zabawy zręcznościowe i manipulacyjne.
Ćwiczenia pamięci i układanie sekwencji: memory logopedyczne (np. https://www.logopediapraktyczna.pl/memory-logopedyczne-typowe-i-nietypowe-sposoby-na-wykorzystanie-podczas-cwiczen-logopedycznych-z-dzieckiem/), sekwencje (np. https://www.logopasja.pl/nienudne-sekwencje/).
Logopedzi
mgr Michał Szymański
mgr Sabina Mierzejewska