Doskonalenie zdolności samonauki w domu
Szanowni Państwo możemy dzisiaj stwierdzić, iż sytuacja, w której obecnie się znajdujemy jest szczególna i wymaga od nas wszystkich rozwinięcia stereotypów dotyczących nauki. Ministerstwo edukacji wychodząc naprzeciw zakazom wychodzenia i zgromadzeń związanych z epidemią wskazuje nowy kierunek kształcenia dzieci pozostających w domu. Nauka na odległość jest dziś koniecznością
i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Mając na uwadze ułatwienie realizacji tego zadania przygotowałam krótką informację, która pozwoli uporządkować niniejsze zagadnienie.
Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?
Nie zaskoczę nikogo twierdzeniem iż nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele z nich odkłada szkolne obowiązki na później, zwleka z odrabianiem lekcji, oraz z rezerwą siada do książek. Co możemy zrobić, aby nauka przestała być dla naszego dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego interesująca?
Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki. Możemy jednak wymienić kilka metod ułatwiających:
- Dobra organizacja czasu nauki zmobilizuje ucznia do podjęcia zadań związanych z nauką zdalną. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Najlepiej, aby dziecko uczyło się o stałej porze (najlepsze efekty przynosi nauka z rana), w wyznaczonym stałym miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza.
- Organizacja. Warto zorganizować i określić czas pracy własnej – wtedy wszyscy domownicy skupiają się na swoich zadaniach. Wdrażamy dziecko do pracy samodzielnej – rodzic ewentualnie podpowiada, ukierunkowuje. Nie powinien on towarzyszyć dziecku przez cały czas pracy nad zadanymi lekcjami – w klasie uczeń pracuje sam, nie z rodzicem.
- Systematyczność. W systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają rodzice szczególnie w sytuacji zdalnego nauczania w domu. Są dla dziecka przykładem i wsparciem. Powinni służyć radą aby wskazać gdzie szukać pomocy lub rozwiązania problemu. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny.
- Motywacja - pozytywna ocena rezultatów pracy motywuje do dalszej pracy. Lubimy, gdy nasze starania są doceniane, dlatego pamiętajmy, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Motywacja do nauki buduje się na pozytywnych wzmocnieniach a nie na kontroli.
Doceniajmy nie tylko końcowy efekt pracy, ale również jak najmniejsze sukcesy dziecka, wysiłek wkładany w naukę oraz sam fakt przystąpienia do niej.
- Korzyści. Czasami nawet najbardziej skupieni i zmotywowani zadają sobie pytanie ,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?”. Wskażmy więc korzyści, jakie przynosi posiadana wiedza, przedstawmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją życiu. W świecie dostępu do Internetu na you tube możemy znaleźć wiele ciekawych argumentacji oraz lekcji opisowych. Dzieci stawiające sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z nauki. Zachęcajmy dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii. Rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokażmy mu, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna. Sami pamiętamy jakie wrażenie na nas wywierały programy „Sonda” redaktorów Kaminskiego i Kurka oraz francuskie filmy animowane serii „Było sobie życie” ect.
- Samodzielnej nauce dziecka nie sprzyja siedzenie z nim w tym samym pokoju, zaglądanie mu przez ramię i poprawianie, gdy tylko zrobi błąd. Najlepiej pozostawić ucznia samego, by wykonał zadanie i dopiero wtedy sprawdzić, czy dziecko zrobiło je poprawnie. Nie krzycz, jeśli coś mu nie wychodzi, nie narzucaj własnego zdania, za to nagradzaj wszelkie przejawy samodzielności i entuzjazmu.
- Zdobywanie wiedzy to uczenie się na błędach. Dzieje się tak dlatego, że w mózgu dziecka po tym, jak popełni ono błąd, aktywuje się tzw. układ nagrody, który naturalnie motywuje je do wykonania w przyszłości tej samej czynności już prawidłowo. Jeśli jednak dziecku się na to nie pozwala, jego mózg nie aktywuje obszaru odpowiedzialnego za wyszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie z problemami i maleje jego produktywność.
- W tych trudnych czasach powinniśmy również pamiętać ,że do prawidłowej nauki dziecku potrzebna jest też odpowiednia dawka aktywności fizycznej, ponieważ nie jest ono w stanie produktywnie działać, kiedy zmusza się je do siedzenia osiem godzin dziennie. W tej sytuacji można skorzystać z ćwiczeń śródlekcyjnych ( proste ćwiczenia fizyczne do wykonania w domu np. pajacyki, przysiady, skłony itp.) robiąc przerwy w trakcie nauki. Jednocześnie zachęcam do dłuższego wysiłku fizycznego (min. 3 razy tygodniowo po 45min). Można skorzystać z gotowych treningów domowych które znajdziemy w Internecie.
Jak zachęcić dziecko do nauki - poradnik dla rodzica.
Z własnego doświadczenia wiemy, iż można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się godzinami w podręcznik czy nawet żeby odrobiło lekcje, ale do samodzielnej nauki – to walka z wiatrakami. Uczeń będzie się chętnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność, gdy ta potrzeba zakotwiczy się na poziomie automotywacji.
Jak zatem zachęcić dziecko do nauki? 7 przykazań dla rodzica:
1.Kiedy dziecko się uczy to nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku.
2.Jeżeli jest więcej dzieci w domu to wszystkie zasiadają do nauki w jednakowym czasie. Wspólna nauka to także cisza. Podstawowym błędem rodziców jest dezorganizacja np., jedno z dzieci się bawi, gdy drugie się uczy.
3.Warto rozwijać nieszablonowe metody odrabiania np. prezentacja Power point z animacjami i obrazkami oprócz realizacji zadania to także poznanie nowych możliwości – takie działania przyniosą dziecku więcej korzyści i satysfakcji.
- Staraj się rozszerzać wiedzę dziecka. Daj mu okazję, żeby zdobytą wiedze przełożyło na życie codzienne (np. przeliczanie miar).
- Nie spodziewaj się, że dziecko będzie uczyć się dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-minutowe przerwy np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj, nie może to być nic, od czego będzie je trudno oderwać.
- Wpajaj dziecku pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować. Jest wiele ciekawych filmów wskazujących wiodącą rolę nauki w każdej dziedzinie życia.
- Chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór. W tym szczególnym czasie budowanie bliskości w rodzinie pozwoli /nam na nowo poznać nasze dziecko. Nie szafuj lekko rozdawanymi pochwałami i nie zachęcaj dziecka do oszukiwania dla uśpienia poczucia winy.
Polecam także do obejrzenia:
Jak urządzić miejsce do pracy https://www.youtube.com/watch?v=nt_3WYt-5dU
Przygotowanie miejsca do nauki https://www.youtube.com/watch?v=rdrZPtGdUSo
Jak się uczyć https://www.youtube.com/watch?v=_3lzcsj7-Vo
Organizacja pracy https://www.youtube.com/watch?v=o3sElWnvq0w
Motywacja https://jaksieuczyc.pl/jak-sie-zmotywowac-do-nauki/
Portal men zdalne lekcje https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje
opracowała pedagog Aleksandra Holona