Doskonalenie zdolności samonauki w domu

Doskonalenie zdolności samonauki w domu

Szanowni Państwo możemy dzisiaj stwierdzić, iż sytuacja, w której obecnie się znajdujemy jest szczególna i wymaga od nas wszystkich rozwinięcia stereotypów dotyczących nauki. Ministerstwo edukacji wychodząc naprzeciw zakazom wychodzenia i zgromadzeń związanych z epidemią wskazuje nowy kierunek kształcenia dzieci pozostających w domu. Nauka na odległość jest dziś koniecznością 
i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Mając na uwadze ułatwienie realizacji tego zadania przygotowałam krótką informację, która pozwoli uporządkować niniejsze zagadnienie. 

Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą?

Nie zaskoczę nikogo twierdzeniem iż nie wszystkie dzieci chętnie zabierają się do nauki. Wiele z nich odkłada szkolne obowiązki na później, zwleka z odrabianiem lekcji, oraz z rezerwą siada do książek. Co możemy zrobić, aby nauka przestała być dla naszego dziecka uciążliwym obowiązkiem i stała się dla niego interesująca?
Każde dziecko jest inne i inne metody będą najlepiej się sprawdzać przy wspieraniu jego motywacji do nauki. Możemy jednak wymienić kilka metod ułatwiających:

  1. Dobra organizacja czasu nauki zmobilizuje ucznia do podjęcia zadań związanych z nauką zdalną. Bardzo ważny jest stabilny harmonogram. Najlepiej, aby dziecko uczyło się o stałej porze (najlepsze efekty przynosi nauka z  rana), w wyznaczonym stałym miejscu, gdzie jest cicho i spokojnie, gdzie dziecko może się skoncentrować i nic go nie rozprasza.
  2. Organizacja. Warto zorganizować i określić czas pracy własnej – wtedy wszyscy domownicy skupiają się na swoich zadaniach. Wdrażamy dziecko do pracy samodzielnej – rodzic ewentualnie podpowiada, ukierunkowuje. Nie powinien on towarzyszyć dziecku przez cały czas pracy nad zadanymi lekcjami – w klasie uczeń pracuje sam, nie z rodzicem.
  3. Systematyczność. W systematycznej nauce znaczącą rolę odgrywają rodzice szczególnie              w sytuacji zdalnego nauczania w domu. Są dla dziecka przykładem i wsparciem. Powinni służyć radą aby wskazać gdzie szukać pomocy lub rozwiązania problemu. Czasem dziecko po prostu nie wie, w jaki sposób zabrać się do pracy. Podpowiedzmy dziecku, co może zrobić, aby wykorzystać czas przeznaczany na naukę w sposób jak najbardziej efektywny. 
  4. Motywacja - pozytywna ocena rezultatów pracy motywuje do dalszej pracy. Lubimy, gdy nasze starania są doceniane, dlatego pamiętajmy, aby zauważać nawet niewielkie osiągnięcia dziecka i aby chwalić je nawet za drobne postępy. Motywacja do nauki buduje się na pozytywnych wzmocnieniach a nie na kontroli.

 Doceniajmy nie tylko końcowy efekt pracy, ale również jak najmniejsze sukcesy dziecka, wysiłek wkładany w naukę oraz sam fakt przystąpienia do niej.

  1. Korzyści. Czasami nawet najbardziej skupieni i zmotywowani zadają sobie pytanie ,,Po co właściwie tego wszystkiego się uczę?”. Wskażmy więc korzyści, jakie przynosi  posiadana wiedza, przedstawmy mu, w jaki sposób powiązać ją z codzienną rzeczywistością i jak wykorzystać ją życiu. W świecie dostępu do Internetu na you tube możemy znaleźć wiele ciekawych argumentacji oraz lekcji opisowych. Dzieci stawiające sobie za cel zdobycie wiedzy lepiej się uczą, czerpią większą przyjemność z nauki. Zachęcajmy dziecko do rozmów, do myślenia, do wyrażania własnych opinii. Rozbudzajmy w nim zainteresowanie otaczającym światem. Pokażmy mu, że nauka naprawdę może być interesująca i przyjemna. Sami pamiętamy jakie wrażenie na nas wywierały programy „Sonda” redaktorów Kaminskiego i Kurka oraz francuskie filmy animowane serii „Było sobie życie” ect.  
  2. Samodzielnej nauce dziecka nie sprzyja siedzenie z nim w tym samym pokoju, zaglądanie mu przez ramię i poprawianie, gdy tylko zrobi błąd. Najlepiej pozostawić ucznia samego, by wykonał zadanie i dopiero wtedy sprawdzić, czy dziecko zrobiło je poprawnie. Nie krzycz, jeśli coś mu nie wychodzi, nie narzucaj własnego zdania, za to nagradzaj wszelkie przejawy samodzielności i entuzjazmu.
  3. Zdobywanie wiedzy to uczenie się na błędach. Dzieje się tak dlatego, że w mózgu dziecka po tym, jak popełni ono błąd, aktywuje się tzw. układ nagrody, który naturalnie motywuje je do wykonania w przyszłości tej samej czynności już prawidłowo. Jeśli jednak dziecku się na to nie pozwala, jego mózg nie aktywuje obszaru odpowiedzialnego za wyszukiwanie nowych sposobów radzenia sobie z problemami i maleje jego produktywność.
  4. W tych trudnych czasach powinniśmy również pamiętać ,że do prawidłowej nauki dziecku potrzebna jest też odpowiednia dawka aktywności fizycznej, ponieważ nie jest ono w stanie produktywnie działać, kiedy zmusza się je do siedzenia  osiem godzin dziennie. W tej sytuacji można skorzystać z ćwiczeń śródlekcyjnych ( proste ćwiczenia fizyczne do wykonania w domu np. pajacyki, przysiady, skłony itp.) robiąc przerwy w trakcie nauki. Jednocześnie zachęcam do dłuższego wysiłku fizycznego (min. 3 razy tygodniowo po 45min). Można skorzystać z gotowych treningów domowych które znajdziemy w Internecie.

Jak zachęcić dziecko do nauki - poradnik dla rodzica. 

Z własnego doświadczenia wiemy, iż można dziecko zmusić, żeby siedziało przy biurku, żeby wpatrywało się godzinami w podręcznik czy nawet żeby odrobiło lekcje, ale do samodzielnej nauki – to walka z wiatrakami. Uczeń będzie się chętnie uczyć tylko wtedy, gdy będzie mu to sprawiać przyjemność, gdy ta potrzeba zakotwiczy się na poziomie automotywacji.

Jak zatem zachęcić dziecko do nauki? 7 przykazań dla rodzica: 

1.Kiedy dziecko się uczy to nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku. 

2.Jeżeli jest więcej dzieci w domu to wszystkie zasiadają do nauki w jednakowym czasie. Wspólna nauka to także cisza. Podstawowym błędem rodziców jest dezorganizacja np., jedno z dzieci się bawi, gdy drugie się uczy. 

3.Warto rozwijać nieszablonowe metody odrabiania np. prezentacja Power point  z animacjami i obrazkami oprócz realizacji zadania to także poznanie nowych możliwości – takie działania przyniosą dziecku więcej korzyści i satysfakcji. 

  1. Staraj się rozszerzać wiedzę dziecka. Daj mu okazję, żeby zdobytą wiedze przełożyło na życie codzienne (np. przeliczanie miar). 
  2. Nie spodziewaj się, że dziecko będzie uczyć się dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Dlatego najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-minutowe przerwy np. na zrobienie herbaty czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj, nie może to być nic, od czego będzie je trudno oderwać.
  3. Wpajaj dziecku pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować. Jest wiele ciekawych filmów wskazujących wiodącą rolę nauki w każdej dziedzinie życia.  
  4. Chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór. W tym szczególnym czasie budowanie bliskości w rodzinie pozwoli /nam na nowo poznać nasze dziecko. Nie szafuj lekko rozdawanymi pochwałami i nie zachęcaj dziecka do oszukiwania dla uśpienia poczucia winy. 

Polecam także do obejrzenia:

Jak urządzić miejsce do pracy  https://www.youtube.com/watch?v=nt_3WYt-5dU

Przygotowanie miejsca do nauki https://www.youtube.com/watch?v=rdrZPtGdUSo

Jak się uczyć https://www.youtube.com/watch?v=_3lzcsj7-Vo

Organizacja pracy https://www.youtube.com/watch?v=o3sElWnvq0w

Motywacja https://jaksieuczyc.pl/jak-sie-zmotywowac-do-nauki/

Portal men zdalne lekcje https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

opracowała pedagog Aleksandra Holona